Начало Авансцена Наградените филми все по-рядко пълнят кината
1117
Авансцена

Наградените филми все по-рядко пълнят кината

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 28 Май 2023, 12:09 ч.

Наградените със „Златна палма“ през последните трийсет години филми събират наполовина по-малко зрители, отколкото преди, сочи статистиката.

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години.

Интересува ли се все още френската публика от победителите на филмовия фестивал в Кан? Последният голям успех на "Златна палма" е отпреди 30 години. „Криминале“ на Куентин Тарантино е последният награден филм, който предизвиква масов ентуасиазъм във френските кина. През последната година голямата тревога на разпространителите е свързана с намаляващата публика на американските мегапродукции, които издържат киносалоните и в крайна сметка спомагат за гледането на френските филми, включително наградените. 

През последните три десетилетия нито един от наградените филми не е достигал до топ 10 на френския боксофис. „9/11 по Фаренхайт“ на Майкъл Мур е успял да се класира сред първите 20, а награденият и с „Оскар“, и със „Златна палма“ „Паразит“  - сред първите 30.

Могат ли наградите да привлекат тълпи в киносалоните, при положение че филмовото преживяване днес разчита все повече на стрийминга, сериалите са все по-експлозивни, а големите студиа в САЩ предпочитат да насочат усилията и финансирането към високобюджетни поредици за супергерои? Все по-малко продуценти биха рискували с камерен филм от типа на „Познай кой ще дойде на вечеря“ (1967), макар и с присъствие на големи звезди. Подобни проекти остават приоритет на независимото кино – което, въпреки качествата си, винаги достига до по-малко зрители. 

Кан предпочита авторските филми, а неговите „Златни палми“ упорито не се конкурират с високобюджетните продукции. Присъствието на Рубен Йостлунд и Джулия Дьокурно в тазгодишното жури всъщност бе заявка за амбициите на кинофестивала – по-малко, но по-информирани зрители. Френският форум държи да бъде център на качествено кинопреживяване, без да излъчва касов хедонизъм. Това е част от традицията на фестивала – от 1949 г. досега от 82 наградени филма 42 не са достигнали топ 50 на френския боксофис. През последните десет години тази тенденция обаче придобива заплашителни размери - осем от десетте филма със „Златна палма“ не са стигали дори до топ 50. 

Разбира се, да се сравняват „Любов“ на Михаел Ханеке и „007 Координати: Скайфол“ на Сам Мендес, излезли по кината по едно и също време, определено е некоректно, коментира в. "Фигаро". Бюджетът на филмите, печелили „Златна палма“, рядко надхвърля 10 млн. щатски долара. Шедьовърът на Ханеке, струвал на продуцентите си малко под 9 млн., спечели „Златна палма“ през 2013 г. Историята за Джеймс Бонд получи пет номинации за „Оскар“ и освен това донесе над 1 млрд. щатски долара приходи. През последните 20 години бюджетът на суперпродукциите на големите студиа с лекота надхвърля 100, 200 и дори 300 млн. щатски долара. Европейските продуценти не могат да си позволят подобни разходи, особено при съмнения за евентуална възвръщаемост. Дори Франция изостава далеч зад САЩ, Китай и Индия.

Откриването на тазгодишния фестивал „Златна палма“ с филма „Жана дьо Бари“ беше повече от демонстративна заявка за опозиция на Холивуд – низвергнатият Джони Деп се появи в ролята на кралска знаменитост сред френската концепция за автентичен блясък и качествено кино. Режисьорката на отличения със „Златна палма“ филм „Анатомия на едно падение“ Жустин Трие пък използва награждаването, за да започне „язвителна атака“, както я определи „Гардиън“, към политиката на френското правителство. Трие се обяви срещу комерсиализацията на културата. Интересно и спорно е доколко и докога европейското кино и европейските фестивали могат да си позволят подобна позиция. 

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Българският павилион на Венецианското биенале бе официално открит
Българският павилион на 60-ото издание на Венецианското биенале бе официално открит. Паметта е това, което ни пази, а представянето на тези артисти е именно за паметта, каза служеб ...
Тейлър Суифт издаде новия си албум, озаглавен The Tortured Poets Department
Американската певица Тейлър Суифт издаде 11-ия си студиен албум, наречен The Tortured Poets Department, предадоха ДПА и Ройтерс. Продукцията включва 16 песни и официално беше пусн ...
Cavalera включиха България в турнето си
Cavalera идва в София на 15 юли 2024 г. за концерт в „Маймунарника“, съобщават организаторите. Братята Макс и Игор Кавалера включиха България в турне, в което канят публиката да с ...
Орлин Горанов отбелязва 50 години на сцената
Орлин Горанов ще отбележи 50 години на сцената с турне и концерт в зала 1 на НДК, на 19 ноември. В Пловдив певецът гостува на 26 юни, следват Шумен – 28 юни, Велико Търново – 5 авг ...
Маурицио Кателан нарисува голи стъпала на стената на павилиона на Ватикана на Венецианското биенале
Маурицио Кателан, който е част от артистичен екип, нарисува чифт голи стъпала - мръсни и наранени, на стената на венецианския женски затвор на остров Джудека за представянето на Ва ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на модерното изкуство в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин, съобщи ДПА. Членовете на групата ...
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Германската актриса Сандра Хюлер ще направи режисьорския си дебют през 2025 г. в „Новия Театър“ (Neues Theater) в град Хале, предаде ДПА. Тя беше номинирана за награда ...
Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт
Американската актриса Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА.  Холивудски звезди, сред които Мерил Стрий ...
Българският павилион на Венецианското биенале бе официално открит
Българският павилион на 60-ото издание на Венецианското биенале бе официално открит. Паметта е това, което ни пази, а представянето на тези артисти е именно за паметта, каза служеб ...
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц ще участват на джазфестивала в Монтрьо през тази година
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц се завръщат на джазфестивала в Монтрьо, Швейцария, през тази година, съобщи АФП. "Дюран Дюран", които ще вземат участие за първи път, ще закрият ...
Тикер в 05:00 ч.
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на мо ...
Начало Авансцена
1117
Авансцена

Наградените филми все по-рядко пълнят кината

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 28 Май 2023, 12:09 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Наградените със „Златна палма“ през последните трийсет години филми събират наполовина по-малко зрители, отколкото преди, сочи статистиката.

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години.

Интересува ли се все още френската публика от победителите на филмовия фестивал в Кан? Последният голям успех на "Златна палма" е отпреди 30 години. „Криминале“ на Куентин Тарантино е последният награден филм, който предизвиква масов ентуасиазъм във френските кина. През последната година голямата тревога на разпространителите е свързана с намаляващата публика на американските мегапродукции, които издържат киносалоните и в крайна сметка спомагат за гледането на френските филми, включително наградените. 

През последните три десетилетия нито един от наградените филми не е достигал до топ 10 на френския боксофис. „9/11 по Фаренхайт“ на Майкъл Мур е успял да се класира сред първите 20, а награденият и с „Оскар“, и със „Златна палма“ „Паразит“  - сред първите 30.

Могат ли наградите да привлекат тълпи в киносалоните, при положение че филмовото преживяване днес разчита все повече на стрийминга, сериалите са все по-експлозивни, а големите студиа в САЩ предпочитат да насочат усилията и финансирането към високобюджетни поредици за супергерои? Все по-малко продуценти биха рискували с камерен филм от типа на „Познай кой ще дойде на вечеря“ (1967), макар и с присъствие на големи звезди. Подобни проекти остават приоритет на независимото кино – което, въпреки качествата си, винаги достига до по-малко зрители. 

Кан предпочита авторските филми, а неговите „Златни палми“ упорито не се конкурират с високобюджетните продукции. Присъствието на Рубен Йостлунд и Джулия Дьокурно в тазгодишното жури всъщност бе заявка за амбициите на кинофестивала – по-малко, но по-информирани зрители. Френският форум държи да бъде център на качествено кинопреживяване, без да излъчва касов хедонизъм. Това е част от традицията на фестивала – от 1949 г. досега от 82 наградени филма 42 не са достигнали топ 50 на френския боксофис. През последните десет години тази тенденция обаче придобива заплашителни размери - осем от десетте филма със „Златна палма“ не са стигали дори до топ 50. 

Разбира се, да се сравняват „Любов“ на Михаел Ханеке и „007 Координати: Скайфол“ на Сам Мендес, излезли по кината по едно и също време, определено е некоректно, коментира в. "Фигаро". Бюджетът на филмите, печелили „Златна палма“, рядко надхвърля 10 млн. щатски долара. Шедьовърът на Ханеке, струвал на продуцентите си малко под 9 млн., спечели „Златна палма“ през 2013 г. Историята за Джеймс Бонд получи пет номинации за „Оскар“ и освен това донесе над 1 млрд. щатски долара приходи. През последните 20 години бюджетът на суперпродукциите на големите студиа с лекота надхвърля 100, 200 и дори 300 млн. щатски долара. Европейските продуценти не могат да си позволят подобни разходи, особено при съмнения за евентуална възвръщаемост. Дори Франция изостава далеч зад САЩ, Китай и Индия.

Откриването на тазгодишния фестивал „Златна палма“ с филма „Жана дьо Бари“ беше повече от демонстративна заявка за опозиция на Холивуд – низвергнатият Джони Деп се появи в ролята на кралска знаменитост сред френската концепция за автентичен блясък и качествено кино. Режисьорката на отличения със „Златна палма“ филм „Анатомия на едно падение“ Жустин Трие пък използва награждаването, за да започне „язвителна атака“, както я определи „Гардиън“, към политиката на френското правителство. Трие се обяви срещу комерсиализацията на културата. Интересно и спорно е доколко и докога европейското кино и европейските фестивали могат да си позволят подобна позиция. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Българският павилион на Венецианското биенале бе официално открит
Тейлър Суифт издаде новия си албум, озаглавен The Tortured Poets Department
Cavalera включиха България в турнето си
Орлин Горанов отбелязва 50 години на сцената
Маурицио Кателан нарисува голи стъпала на стената на павилиона на Ватикана на Венецианското биенале
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
Цветни аспекти
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Творчески отражения
Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.