Начало Под прожектора Жустин Трие - режисьорката, която обича сложните женски образи и социалната ангажираност
6060
Под прожектора

Жустин Трие - режисьорката, която обича сложните женски образи и социалната ангажираност

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 28 Май 2023, 03:20 ч.

Носителката на "Златната палма" от кинофестивала в Кан Жустин Трие е родена през 1978 г. и завършва Националното училище за изящни изкуства в Париж. Споделя, че в семейството й бащата почти не е присъствал, а майка й е имала сложен живот, трябвало е да съчетава работата с отглеждането на три деца, две от които не са били нейни биологични. 

Първоначално Трие искала да е художник, но после изоставила тази кариера и се посветила на правенето на видеа и на видеомонтажа. През 2007 г. тя заснема първия си филм, озаглавен "На място". Това е късометражна продукция, граничеща с видеото, посветена на студентските бунтове срещу договора за първо назначение. В продукцията си тя задава въпроса за мястото на индивида в групата.
 
Заинтересувана от големите социални движения, Трие продължава  да се занимава през следващите години с документални и късометражни продукции.

През 2013 г. тя прави дебют с пълнометражна лента. Продукцията се нарича "Битката за Солферино". Солферино е името на улицата в Париж, на която се намира централата на френските социалисти. По онова време те са една от водещите политически сили във Франция, излъчващи кандидати за президент, достигащи до втория тур на изборите. Продукцията разказва за журналистка в нощта на втория тур на президентските избори, опитваща се да съчетае професионалните ангажименти с отношенията си с бившия си партньор, появил се изневиделица за среща с децата им. Филмът получава номинация за френската филмова награда "Сезар" за дебютен пълнометражен филм.

Следва нова пълнометражна продукция, озаглавена "Виктория". За нея през 2016 г. Трие наема за главната роля актрисата Виржини Ефира. Тя се превъплъщава в персонажа на изнемогваща професионално и сантиментално адвокатка, опитваща се да съчетае голямо съдебно дело, в което е забъркан неин познат, с оглеждането на две деца, поверени на грижите на странна бавачка - бивш дилър, когото адвокатката е спасила. Продукцията е номинирана за пет френски кинонагради "Сезар", в това число и за най-добър филм и най-добра главна женска роля. Филмът затвърждава предпочитанията на Трие да изгражда сложни женски образи с трескав живот, опитващи се да съчетаят личното с професионалното. Продукцията е гледана от 700 000 зрители.

За следващия си филм "Сибил" през 2019 г. Трие отново избира за главната женска роля Виржини Ефира. Сценарият за филма Трие пише заедно с партньора си Артур Арари, като отново тук вниманието е насочено върху комплексен женски образ - психотерапевтката Сибил, която се връща към първата си страст - писането. И точно тук се появява нова пациентка Марго, която е актриса и която успява да омае до обсесия Сибил. Филмът попада в официалната селекция на кинофестивала в Кан преди четири години.

Сега с четвъртата си пълнометражна  продукция "Анатомия на едно падение", в която режисьорката отново се спира върху комплексен женски персонаж - този на германската писателка Сандра, обвинена в убийството на съпруга си, която се опитва да докаже невинността си в съда - Трие постигна заветната мечта да спечели "Златната палма" в Кан. Сценарият на филма отново е написан в тандем с партньора й. Процесът, който е в центъра на филма, се превръща в повод за дисекция на една семейна двойка, в която наяве излизат съотношенията на силите между партньорите, властта, неврозите и скритите пукнатини. Филмът освен темата за вината и невинността анализира и какво е семейната двойка. В тази двойка жената прави осъзнати избори в живота, тя е силна и свободна и това я прави подозрителна и същевременно трудна за разгадаване. Филмът се спира и върху съперничеството между съпрузите, когато единият е по-успешен от другия. Чрез продукцията режисьорката е искала сякаш да накара зрителя да проникне в мозъка на героинята, да се опита да разбере каква е тя като жена, майка, съпруга и творец, отбелязва Франс прес.

За кариерата си Трие казва, че организира така нещата, че да не се налага да жертва амбициите си заради личния си живот.

А за женските си персонажи режисьорката споделя: "Киното трябва да допринесе за феминистката социална революция. В продължение на много дълго време, когато гледах филми, си представях, че съм момче, идентифицирах се с мъжките роли, поради липсата на силни женски роли. Хората имат нужда от истории, разказани от жени. Но сме все още далеч от постигане на равнопоставеност в тази насока".

Още от началото на тазгодишното издание  на фестивала в Кан организаторите не допускаха прояви на протест да помрачат празника на киното. Но социалната ангажираност и социалното движение се появиха образно казано на церемонията по награждаване на лауреатите на фестивала, където основната победителка Трие не спести острите си критики по адрес на френските власти. Тя разкритикува правителството, че при отпускане на помощите за киното се води от принципа на рентабилността, което е в ущърб на независимото кино и в полза на големите продукции. Трие обвини управляващите, че се опитват да прекършат изключителността на френската култура, без която изключителност френската култура нямаше да е тук сега. Трие засегна и темата за протестите срещу пенсионната реформа и каза, че правителството е отрекло по един шокиращ начин това протестно движение. Тук тя заговори за схема на доминиращата власт, която става все по-самоуверена.

В отговор на тези критики френската министърка на културата Рима Абдул Малак каза, че е била потресена от такова несправедливо изказване и че филмът на Трие е нямало да види бял свят, ако не е бил френският модел на финансиране за киното, позволяващ  едно уникално в света многообразие.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на модерното изкуство в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин, съобщи ДПА. Членовете на групата ...
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц ще участват на джазфестивала в Монтрьо през тази година
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц се завръщат на джазфестивала в Монтрьо, Швейцария, през тази година, съобщи АФП. "Дюран Дюран", които ще вземат участие за първи път, ще закрият ...
Сцена „Дерида“ подкрепя млади хореографи
Сцена „Дерида“ отправя покана към български хореографи, танцови екипи и компании, които работят на свободна практика. „Целта ни е да подкрепим български професионални артисти и орг ...
Даниела Димова: За мен е предизвикателство да представим "Триптих Пучини"
Варненската държавна опера поставя "Триптих Пучини" по повод 100-годишнината от смъртта на италианския композитор. Трите едноактни опери „Мантията“, „Джани Скики“ и „Сестра Анджели ...
Красимира Стоянова ще бъде в ролята на Тоска на сцената на виенската Щаатсопер
Сопраното Красимира Стоянова ще изпълни утре, 20 април, ролята на Тоска в едноименната опера на Пучини на сцената на виенската Щаатсопер, съобщиха от екипа на певицата.  В спе ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на модерното изкуство в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин, съобщи ДПА. Членовете на групата ...
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Германската актриса Сандра Хюлер ще направи режисьорския си дебют през 2025 г. в „Новия Театър“ (Neues Theater) в град Хале, предаде ДПА. Тя беше номинирана за награда ...
Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт
Американската актриса Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА.  Холивудски звезди, сред които Мерил Стрий ...
Българският павилион на Венецианското биенале бе официално открит
Българският павилион на 60-ото издание на Венецианското биенале бе официално открит. Паметта е това, което ни пази, а представянето на тези артисти е именно за паметта, каза служеб ...
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц ще участват на джазфестивала в Монтрьо през тази година
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц се завръщат на джазфестивала в Монтрьо, Швейцария, през тази година, съобщи АФП. "Дюран Дюран", които ще вземат участие за първи път, ще закрият ...
Тикер в 15:00 ч.
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на мо ...
Начало Под прожектора
6060
Под прожектора

Жустин Трие - режисьорката, която обича сложните женски образи и социалната ангажираност

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 28 Май 2023, 03:20 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Носителката на "Златната палма" от кинофестивала в Кан Жустин Трие е родена през 1978 г. и завършва Националното училище за изящни изкуства в Париж. Споделя, че в семейството й бащата почти не е присъствал, а майка й е имала сложен живот, трябвало е да съчетава работата с отглеждането на три деца, две от които не са били нейни биологични. 

Първоначално Трие искала да е художник, но после изоставила тази кариера и се посветила на правенето на видеа и на видеомонтажа. През 2007 г. тя заснема първия си филм, озаглавен "На място". Това е късометражна продукция, граничеща с видеото, посветена на студентските бунтове срещу договора за първо назначение. В продукцията си тя задава въпроса за мястото на индивида в групата.
 
Заинтересувана от големите социални движения, Трие продължава  да се занимава през следващите години с документални и късометражни продукции.

През 2013 г. тя прави дебют с пълнометражна лента. Продукцията се нарича "Битката за Солферино". Солферино е името на улицата в Париж, на която се намира централата на френските социалисти. По онова време те са една от водещите политически сили във Франция, излъчващи кандидати за президент, достигащи до втория тур на изборите. Продукцията разказва за журналистка в нощта на втория тур на президентските избори, опитваща се да съчетае професионалните ангажименти с отношенията си с бившия си партньор, появил се изневиделица за среща с децата им. Филмът получава номинация за френската филмова награда "Сезар" за дебютен пълнометражен филм.

Следва нова пълнометражна продукция, озаглавена "Виктория". За нея през 2016 г. Трие наема за главната роля актрисата Виржини Ефира. Тя се превъплъщава в персонажа на изнемогваща професионално и сантиментално адвокатка, опитваща се да съчетае голямо съдебно дело, в което е забъркан неин познат, с оглеждането на две деца, поверени на грижите на странна бавачка - бивш дилър, когото адвокатката е спасила. Продукцията е номинирана за пет френски кинонагради "Сезар", в това число и за най-добър филм и най-добра главна женска роля. Филмът затвърждава предпочитанията на Трие да изгражда сложни женски образи с трескав живот, опитващи се да съчетаят личното с професионалното. Продукцията е гледана от 700 000 зрители.

За следващия си филм "Сибил" през 2019 г. Трие отново избира за главната женска роля Виржини Ефира. Сценарият за филма Трие пише заедно с партньора си Артур Арари, като отново тук вниманието е насочено върху комплексен женски образ - психотерапевтката Сибил, която се връща към първата си страст - писането. И точно тук се появява нова пациентка Марго, която е актриса и която успява да омае до обсесия Сибил. Филмът попада в официалната селекция на кинофестивала в Кан преди четири години.

Сега с четвъртата си пълнометражна  продукция "Анатомия на едно падение", в която режисьорката отново се спира върху комплексен женски персонаж - този на германската писателка Сандра, обвинена в убийството на съпруга си, която се опитва да докаже невинността си в съда - Трие постигна заветната мечта да спечели "Златната палма" в Кан. Сценарият на филма отново е написан в тандем с партньора й. Процесът, който е в центъра на филма, се превръща в повод за дисекция на една семейна двойка, в която наяве излизат съотношенията на силите между партньорите, властта, неврозите и скритите пукнатини. Филмът освен темата за вината и невинността анализира и какво е семейната двойка. В тази двойка жената прави осъзнати избори в живота, тя е силна и свободна и това я прави подозрителна и същевременно трудна за разгадаване. Филмът се спира и върху съперничеството между съпрузите, когато единият е по-успешен от другия. Чрез продукцията режисьорката е искала сякаш да накара зрителя да проникне в мозъка на героинята, да се опита да разбере каква е тя като жена, майка, съпруга и творец, отбелязва Франс прес.

За кариерата си Трие казва, че организира така нещата, че да не се налага да жертва амбициите си заради личния си живот.

А за женските си персонажи режисьорката споделя: "Киното трябва да допринесе за феминистката социална революция. В продължение на много дълго време, когато гледах филми, си представях, че съм момче, идентифицирах се с мъжките роли, поради липсата на силни женски роли. Хората имат нужда от истории, разказани от жени. Но сме все още далеч от постигане на равнопоставеност в тази насока".

Още от началото на тазгодишното издание  на фестивала в Кан организаторите не допускаха прояви на протест да помрачат празника на киното. Но социалната ангажираност и социалното движение се появиха образно казано на церемонията по награждаване на лауреатите на фестивала, където основната победителка Трие не спести острите си критики по адрес на френските власти. Тя разкритикува правителството, че при отпускане на помощите за киното се води от принципа на рентабилността, което е в ущърб на независимото кино и в полза на големите продукции. Трие обвини управляващите, че се опитват да прекършат изключителността на френската култура, без която изключителност френската култура нямаше да е тук сега. Трие засегна и темата за протестите срещу пенсионната реформа и каза, че правителството е отрекло по един шокиращ начин това протестно движение. Тук тя заговори за схема на доминиращата власт, която става все по-самоуверена.

В отговор на тези критики френската министърка на културата Рима Абдул Малак каза, че е била потресена от такова несправедливо изказване и че филмът на Трие е нямало да види бял свят, ако не е бил френският модел на финансиране за киното, позволяващ  едно уникално в света многообразие.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц ще участват на джазфестивала в Монтрьо през тази година
Сцена „Дерида“ подкрепя млади хореографи
Даниела Димова: За мен е предизвикателство да представим "Триптих Пучини"
Красимира Стоянова ще бъде в ролята на Тоска на сцената на виенската Щаатсопер
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
Цветни аспекти
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Творчески отражения
Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.