Радиопрограми
|
Подкасти |
Горе
|
НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 07:00 ч.
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на модерното изкуство в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин, съ ...
|
427
Калейдоскоп
Вежди Рашидов: Това, което направих, дойде като аспирация от цъфтежа на японската вишна
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Виолета Караянева | 25 Май 2023, 19:16 ч. „Много време нямах изложба. Това, което направих, дойде като аспирация от цъфтежа на японската вишна. Един ден на масата си гледам едно лилаво цвете и от това лилаво цвете ме осени да почна да правя някакви цветенца – в началото бяха лилави, после червени, след това сини, зелени. Само художникът може да си обърне цвета на цветето. Това е изкуството“. Това каза на откриването на изложбата „Игра“ авторът Вежди Рашидов. Той представя 20 акварела и четири скулптури в галерия Vejdi. „Ние познаваме Вежди предимно като скулптор. Тук обаче ми се ще да кажа малко повечко за акварелите, защото за мен те са акцента на тази изложба. Въпреки, че познавам творчеството му, мен те ме изненадват. Това са абстрактни акварели, картини, тъй като все пак е живописна техника. Но при Вежди, според мен това е ново, има особена характеристика на тази абстракция – експресивна абстракция. В много случаи имаме съчетание на абстрактното с непосредствения порив, жеста и силата на удара на четката. А тези неща се достигат, благодарение на една дълга поредица от опити, проби, грешки, от развитие в една определена насока“, каза проф. Чавдар Попов, критик и изкуствовед, и дългогодишен приятел на Рашидов. „Всички скулптури са вариации на тема „Японката“. Един творец, който е овладял човешката фигура, човешкото лице, той може да си позволи всичко. Имаме едно съчетание на тази самостойна пластика с някакви елементи, които все пак подсказват, свидетелстват за това, което е заглавието – японка“, допълни проф. Попов. „Ако не знаех, че авторът е Вежди, и в единия, и в другия случай бих казал, че това са различни автори. Но както и да са различни акварелите и пластиките едни от други, те на по-дълбоко ниво свидетелстват за един цялостен органичен мироглед – мирогледът на автора“, каза още критикът. „За да направиш една японка, са достатъчни една коса и два шиша без образ. Това е ясно. Щеше да бъде още по-модерно“, каза Вежди Рашидов. Той допълни, че за много хора е тайна, че е работил шест месеца в Япония, заедно с художника Захари Каменов. „Имам над осем изложби от Сапоро до Сакура. И разбира се, онова, което ми е направило силно впечатление, освен очичките, е, че шишовете не ги слагат всичките жени, а само гейшите. Те не са момичета за гуляй и разгул, те са компаньонки. И това ги отделя от другите жени. Това ми правеше страхотно впечатление. Така тръгна тази серия, от която останаха само пет, днес се продаде петата, останаха само четири. Това ще е краят на серията „Японки“. Бяха в други държави, разпродадоха се“, каза Вежди Рашидов. Сред официалните гости на събитието бяха Георги Първанов (президент на България в периода 2002–2012 г.), председателят на народното събрание Росен Желязков, генералният директор Кирил Вълчев, Георги Гергов, Юлиана Дончева, Константин Вълков (програмен директор на „Дарик“) и още журналисти, народни представители, творци, колекционери, ценители.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Изложба на наградените от XVII национален конкурс за учебна рисунка
|
Никола Груев-Kottarashky представя новия си музикален проект Kottarashky & The Preachers
|
Класиката среща джаза в концерт
|
Варненският музей посреща посетителите с обновени пространства и пътеводител на пет езика
|
Скица на Микеланджело беше продадена на търг в Ню Йорк
|
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия |
Пърформънс на "Пуси райът" в Мюнхен демонстрира презрение към Владимир Путин
|
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
|
Никол Кидман ще получи награда за цялостни постижения на Американския филмов институт
|
Българският павилион на Венецианското биенале бе официално открит
|
"Дийп пърпъл", Стинг и Лени Кравиц ще участват на джазфестивала в Монтрьо през тази година
|
Тикер в 07:00 ч.
Спонтанен пърформънс на руската арт пънк група "Пуси райът" в Пинакотеката на мо ...
|
„Много време нямах изложба. Това, което направих, дойде като аспирация от цъфтежа на японската вишна. Един ден на масата си гледам едно лилаво цвете и от това лилаво цвете ме осени да почна да правя някакви цветенца – в началото бяха лилави, после червени, след това сини, зелени. Само художникът може да си обърне цвета на цветето. Това е изкуството“.
Това каза на откриването на изложбата „Игра“ авторът Вежди Рашидов. Той представя 20 акварела и четири скулптури в галерия Vejdi.
„Ние познаваме Вежди предимно като скулптор. Тук обаче ми се ще да кажа малко повечко за акварелите, защото за мен те са акцента на тази изложба. Въпреки, че познавам творчеството му, мен те ме изненадват. Това са абстрактни акварели, картини, тъй като все пак е живописна техника. Но при Вежди, според мен това е ново, има особена характеристика на тази абстракция – експресивна абстракция. В много случаи имаме съчетание на абстрактното с непосредствения порив, жеста и силата на удара на четката. А тези неща се достигат, благодарение на една дълга поредица от опити, проби, грешки, от развитие в една определена насока“, каза проф. Чавдар Попов, критик и изкуствовед, и дългогодишен приятел на Рашидов.
„Всички скулптури са вариации на тема „Японката“. Един творец, който е овладял човешката фигура, човешкото лице, той може да си позволи всичко. Имаме едно съчетание на тази самостойна пластика с някакви елементи, които все пак подсказват, свидетелстват за това, което е заглавието – японка“, допълни проф. Попов.
„Ако не знаех, че авторът е Вежди, и в единия, и в другия случай бих казал, че това са различни автори. Но както и да са различни акварелите и пластиките едни от други, те на по-дълбоко ниво свидетелстват за един цялостен органичен мироглед – мирогледът на автора“, каза още критикът.
„За да направиш една японка, са достатъчни една коса и два шиша без образ. Това е ясно. Щеше да бъде още по-модерно“, каза Вежди Рашидов.
Той допълни, че за много хора е тайна, че е работил шест месеца в Япония, заедно с художника Захари Каменов.
„Имам над осем изложби от Сапоро до Сакура. И разбира се, онова, което ми е направило силно впечатление, освен очичките, е, че шишовете не ги слагат всичките жени, а само гейшите. Те не са момичета за гуляй и разгул, те са компаньонки. И това ги отделя от другите жени. Това ми правеше страхотно впечатление. Така тръгна тази серия, от която останаха само пет, днес се продаде петата, останаха само четири. Това ще е краят на серията „Японки“. Бяха в други държави, разпродадоха се“, каза Вежди Рашидов.
Сред официалните гости на събитието бяха Георги Първанов (президент на България в периода 2002–2012 г.), председателят на народното събрание Росен Желязков, генералният директор Кирил Вълчев, Георги Гергов, Юлиана Дончева, Константин Вълков (програмен директор на „Дарик“) и още журналисти, народни представители, творци, колекционери, ценители.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
Изложба на наградените от XVII национален конкурс за учебна рисунка
|
Никола Груев-Kottarashky представя новия си музикален проект Kottarashky & The Preachers
|
Класиката среща джаза в концерт
|
Варненският музей посреща посетителите с обновени пространства и пътеводител на пет езика
|
Скица на Микеланджело беше продадена на търг в Ню Йорк
|
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия |