Начало Калейдоскоп Джаксън Полък капсулира в работата си амбициите на американския културен контекст след Втората световна война, казва Лъчезар Бояджиев
4321
Калейдоскоп

Джаксън Полък капсулира в работата си амбициите на американския културен контекст след Втората световна война, казва Лъчезар Бояджиев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 23 Март 2023, 17:15 ч.

„Джаксън Полък е фигура, която е сходна с други митологизирани фигури в изкуството на 20 и началото на 21 век. Автори, които някак успяват да капсулират в своята работа и в своя живот въжделенията, клишетата, в много отношения, и амбициите на цял един културен контекст. И в случая с Джаксън Полък, това е американският контекст след Втората световна война“. Това разказа художникът и изкуствовед Лъчезар Бояджиев за американския артист, който се предполага, че е автор на иззетата при акция на ГДБОП картина у нас.

По думите му мястото на Джаксън Полък в американския художествен контекст може да бъде сравнено с това на Владимир Димитров-Майстора в българския контекст, но умножено по 50-те щати на САЩ. 

Лъчезар Бояджиев посочи, че Полък е минал през школуване при Томас Харт Бентън – един от т.нар. „регионалисти“ от 30-те години в Америка. Той свързва динамиката на живописното поведение върху платното с живописта с пясък на индианците от племето навахо.

„В Ню Йорк, поддържан от своите колеги, други абстрактни експресионисти като Уилям де Кунинг, Барнет Нюман, Марк Ротко и т.н., в края на 40-те години той развива един стил, който става основата за това, което след Втората световна война считаме за преместване на столицата на модерното изкуство от Париж в Ню Йорк“, коментира Бояджиев.

Според него това преместване е въз основата на амбициите на изкуството, размерите на платната и тоталната въвлеченост на художника в работата му. Освен това се премества цялата парадигма на съвременното изкуство - то променя света мистично, а не като някакъв вид революционна дейност в реалната среда. „В този смисъл Джаксън Полък е нещо като шаман. Джаксън Полък е парадигмалният художник на втората част на 20 век“, допълни Лъчезар Бояджиев.

Българският художник и изкуствовед разказа, че картина на американския артист е вече представяна у нас. Произведение на Джаксън Полък е било част от изложбата „Художникът на работа в Америка“. Експозицията е от 1979 г. и е била показана в галерията на Съюза на българските художници на ул. „Шипка 6“ в София.

Лъчезар Бояджиев коментира и техниката на Джаксън Полък за изливане и капене на боя, за която се смята, че е предшественик на екшън пейнтинга.

„От този вид акции произлизат след това хепънингите, пърформансите… Това е вид действие с живописни средства“, разказа Бояджиев.

По думите му, за целта се използва индустриална боя, която се излива директно от тенекиените кутии върху платно, разположено на пода и неограничено от рамка.

„Живописната повърхност е един вид сцена. Сцена, върху която художникът или свещенодейства, или живописва според избора на зрителя“, каза още Бояджиев.

Американският художник Джаксън Полък е един от водещите представители на абстрактния експресионизъм. Роден е на 28 януари 1912 г. в Коуди, щата Уайоминг, САЩ. През 1928 г. семейството се установява в Лос Анджелис , където Джаксън Полък се записва в гимназията за изобразителни изкуства. През есента на 1930 г. Полък напуска дома си и се премества в Ню Йорк , където се записва в Лигата на студентите по изкуства при художника Томас Харт Бентън . През 1936 г. Джаксън Полък усвоява техниката на боите, които активно използва в изкуството си от началото на 40-те години на 20 век. На една от експерименталните работилници, организирани от мексиканеца Давид Сикейрос в Манхатън, той за първи път използва течна боя, изливайки я върху платното.

Първата му картина е „Стенопис“. Тя е рисувана през 1943-1944 г. за Пеги Гугенхайм, негова любовница и колекционер. Картината е с размери от над 2,4 метра височина и близо 6 метра дължина и е ключова за кариерата на художника, който започва да заменя символичните форми с похватите на абстрактния експресионизъм. Най-известните му картини са от неговия т.нар. „капков период“ от 1947 г. до 1950 г. През 1947 г. Полък за първи път използва техника при рисуване чрез изливане върху платното или капкова техника, както той я нарича. 

За нанасяне на боята Джаксън Полък използвал твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Художникът рисувал картините си на етапи, като редувал седмици на рисуване със седмици на съзерцание, преди да завърши платното. Резултатът от неговата работа бил огромни площи, покрити със сложни линейни модели, в които се сливат изображение и форма, завладяващи зрителите със своята мащабност и сложност. Техниката му за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на екшън пейнтинга.

От края на 40-те и началото на 50-те години на 20-и век Джаксън Полък прави самостоятелни изложби в Ню Йорк почти всяка година, представяйки нови картини. Творбите му са представяни от Пеги Гугенхайм през 1947 г., от галерията на Бети Парсънс от 1947 г. до 1952 г. и накрая от Сидни Джанис галерия. Една от тях, наречена No.5, от 1948 г. държи световния рекорд за най-скъпа картина в продължение на 5 години, след като през 2006 г. е продадена за 140 млн. долара на търг от анонимен купувач. 

Последната си поредица от големи произведения художникът рисува през 1953 година, преплитайки аспекти от предишните му стилове и изображения. Въпреки че здравето му се влошава след 1953 г., Джаксън Полък създава картините „Бяла светлина“ (1954) и „Аромат“ (1955).

През целия си живот Джаксън Полък страда от алкохолизъм. На 11 август 1956 г. загива при автомобилна катастрофа, след като седнал зад волана след употреба на алкохол.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Константин Бранкузи в центъра "Помпиду": Изложба за бащата на модерната скулптура
Десетки стилизирани до крайност статуи от бронз, дърво и камък "превзеха" центъра "Помпиду" в Париж, където изключителна ретроспектива проследява творчеството на Константин Бранкуз ...
Жените и плакатът
В Международния ден на театъра - 27 март във фоайето на Сливенския драматичен театър се открива изложба на Международното триенале на сценичния плакат в София, озаглавена „Жените и ...
Имаме сделка! Уорнър Брос ще има правото да се раздели с Тимъти Шаламе
След успеха на филмите "Уонка" и "Дюн" "Уорнър Брос" смята да продължи партньорството си със звездата им Тимъти Шаламе и подписа договор с него за сътрудничество по бъдещи проекти ...
Теди Москов разказва за емблематичната “Комедия на слугите“
Режисьорът Теди Москов разказа за емблематичната “Комедия на слугите“ в рамките на втората среща от поредицата “Представленията, които ни създадоха“. Oрганизатор и домакин на събит ...
Сопраното Елза Драйзиг изнася първия си концерт в България
Сопраното Елза Драйзиг ще изнесе първия си концерт в България на 12 април. Тя ще представи рецитала „Северно сияние“ в зала „България“ по покана на Соня Йончева, съобщават от SY11 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Цветелина Русалиева представя "Бъдеще" в Скопие
"Бъдеще" се нарича изложбата на българската художничка Цветелина Русалиева, която ще бъде открита тази вечер в галерийното пространство на Българския културно-информационен център ...
Връчиха наградите "Икар" за 50-и юбилеен път
„Хага" на Народния театър „Иван Вазов" - за спектакъл, Пенко Господинов - за водеща мъжка роля за Иполит Матвеевич Воробянинов в „Седемте стола“ по Иля Илф и Евгений Петров (реж. Д ...
Константин Бранкузи в центъра "Помпиду": Изложба за бащата на модерната скулптура
Десетки стилизирани до крайност статуи от бронз, дърво и камък "превзеха" центъра "Помпиду" в Париж, където изключителна ретроспектива проследява творчеството на Константин Бранкуз ...
Свилен Димитров за хоровото изкуство: От нас зависи да го има!
Надявам се, че бъдещето на хоровото изкуство няма да е трудно, въпреки че все по-малко са пеещите хористи. Причината е, че това изисква и усилия, и време, и воля. От нас завис ...
Площадът в Пловдив, на който се е намирал Международен театър „Люксембург“, вече носи името „Театрален“
Площадът в Пловдив, на който се е намирал Международен театър „Люксембург“ и се е създала първата професионална театрална трупа в България, вече носи името „Театр ...
Тикер в 18:00 ч.
"Бъдеще" се нарича изложбата на българската художничка Цветелина Русалиева, коят ...
Начало Калейдоскоп
4321
Калейдоскоп

Джаксън Полък капсулира в работата си амбициите на американския културен контекст след Втората световна война, казва Лъчезар Бояджиев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 23 Март 2023, 17:15 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

„Джаксън Полък е фигура, която е сходна с други митологизирани фигури в изкуството на 20 и началото на 21 век. Автори, които някак успяват да капсулират в своята работа и в своя живот въжделенията, клишетата, в много отношения, и амбициите на цял един културен контекст. И в случая с Джаксън Полък, това е американският контекст след Втората световна война“. Това разказа художникът и изкуствовед Лъчезар Бояджиев за американския артист, който се предполага, че е автор на иззетата при акция на ГДБОП картина у нас.

По думите му мястото на Джаксън Полък в американския художествен контекст може да бъде сравнено с това на Владимир Димитров-Майстора в българския контекст, но умножено по 50-те щати на САЩ. 

Лъчезар Бояджиев посочи, че Полък е минал през школуване при Томас Харт Бентън – един от т.нар. „регионалисти“ от 30-те години в Америка. Той свързва динамиката на живописното поведение върху платното с живописта с пясък на индианците от племето навахо.

„В Ню Йорк, поддържан от своите колеги, други абстрактни експресионисти като Уилям де Кунинг, Барнет Нюман, Марк Ротко и т.н., в края на 40-те години той развива един стил, който става основата за това, което след Втората световна война считаме за преместване на столицата на модерното изкуство от Париж в Ню Йорк“, коментира Бояджиев.

Според него това преместване е въз основата на амбициите на изкуството, размерите на платната и тоталната въвлеченост на художника в работата му. Освен това се премества цялата парадигма на съвременното изкуство - то променя света мистично, а не като някакъв вид революционна дейност в реалната среда. „В този смисъл Джаксън Полък е нещо като шаман. Джаксън Полък е парадигмалният художник на втората част на 20 век“, допълни Лъчезар Бояджиев.

Българският художник и изкуствовед разказа, че картина на американския артист е вече представяна у нас. Произведение на Джаксън Полък е било част от изложбата „Художникът на работа в Америка“. Експозицията е от 1979 г. и е била показана в галерията на Съюза на българските художници на ул. „Шипка 6“ в София.

Лъчезар Бояджиев коментира и техниката на Джаксън Полък за изливане и капене на боя, за която се смята, че е предшественик на екшън пейнтинга.

„От този вид акции произлизат след това хепънингите, пърформансите… Това е вид действие с живописни средства“, разказа Бояджиев.

По думите му, за целта се използва индустриална боя, която се излива директно от тенекиените кутии върху платно, разположено на пода и неограничено от рамка.

„Живописната повърхност е един вид сцена. Сцена, върху която художникът или свещенодейства, или живописва според избора на зрителя“, каза още Бояджиев.

Американският художник Джаксън Полък е един от водещите представители на абстрактния експресионизъм. Роден е на 28 януари 1912 г. в Коуди, щата Уайоминг, САЩ. През 1928 г. семейството се установява в Лос Анджелис , където Джаксън Полък се записва в гимназията за изобразителни изкуства. През есента на 1930 г. Полък напуска дома си и се премества в Ню Йорк , където се записва в Лигата на студентите по изкуства при художника Томас Харт Бентън . През 1936 г. Джаксън Полък усвоява техниката на боите, които активно използва в изкуството си от началото на 40-те години на 20 век. На една от експерименталните работилници, организирани от мексиканеца Давид Сикейрос в Манхатън, той за първи път използва течна боя, изливайки я върху платното.

Първата му картина е „Стенопис“. Тя е рисувана през 1943-1944 г. за Пеги Гугенхайм, негова любовница и колекционер. Картината е с размери от над 2,4 метра височина и близо 6 метра дължина и е ключова за кариерата на художника, който започва да заменя символичните форми с похватите на абстрактния експресионизъм. Най-известните му картини са от неговия т.нар. „капков период“ от 1947 г. до 1950 г. През 1947 г. Полък за първи път използва техника при рисуване чрез изливане върху платното или капкова техника, както той я нарича. 

За нанасяне на боята Джаксън Полък използвал твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Художникът рисувал картините си на етапи, като редувал седмици на рисуване със седмици на съзерцание, преди да завърши платното. Резултатът от неговата работа бил огромни площи, покрити със сложни линейни модели, в които се сливат изображение и форма, завладяващи зрителите със своята мащабност и сложност. Техниката му за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на екшън пейнтинга.

От края на 40-те и началото на 50-те години на 20-и век Джаксън Полък прави самостоятелни изложби в Ню Йорк почти всяка година, представяйки нови картини. Творбите му са представяни от Пеги Гугенхайм през 1947 г., от галерията на Бети Парсънс от 1947 г. до 1952 г. и накрая от Сидни Джанис галерия. Една от тях, наречена No.5, от 1948 г. държи световния рекорд за най-скъпа картина в продължение на 5 години, след като през 2006 г. е продадена за 140 млн. долара на търг от анонимен купувач. 

Последната си поредица от големи произведения художникът рисува през 1953 година, преплитайки аспекти от предишните му стилове и изображения. Въпреки че здравето му се влошава след 1953 г., Джаксън Полък създава картините „Бяла светлина“ (1954) и „Аромат“ (1955).

През целия си живот Джаксън Полък страда от алкохолизъм. На 11 август 1956 г. загива при автомобилна катастрофа, след като седнал зад волана след употреба на алкохол.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Константин Бранкузи в центъра "Помпиду": Изложба за бащата на модерната скулптура
Жените и плакатът
Имаме сделка! Уорнър Брос ще има правото да се раздели с Тимъти Шаламе
Теди Москов разказва за емблематичната “Комедия на слугите“
Сопраното Елза Драйзиг изнася първия си концерт в България
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Цветелина Русалиева представя "Бъдеще" в Скопие
Тонът на времето
Връчиха наградите "Икар" за 50-и юбилеен път
Калейдоскоп
Константин Бранкузи в центъра "Помпиду": Изложба за бащата на модерната скулптура
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.