четвъртък,   02 Февруари 2023
OK
Начало > Калейдоскоп > Световни кларинетисти оценяват млади таланти в София

Световни кларинетисти оценяват млади таланти в София

БТА | Автор: Даниел Димитров Гергана Николова / Редактор: Анатолий Михайлов
20:00 - 23.01.2023 - 535 Прочитания, 0 коментара.
Световни кларинетисти оценяват млади таланти в София
Снимка © Проф. Сава Димитров - Даниел Димитров
Размер
на
текста
+
-
Калейдоскоп

Едни от водещите световни кларинетисти са в журито на втория международен конкурс на името на проф. Сава Димитров в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ (НМА). 

„Всичките те са познати като изключителни преподаватели в техните държави и в техните университети. Те са водещите специалисти в повечето случаи и в кларинетното майсторство, което владеят. Те са солисти, те са камерни музиканти, те са разпознаваеми по големите сцени на света като изключителни професионалисти.

Освен работата им в оркестри, като камерни музиканти, като солисти и като хора, които правят майсторски класове, те са признати от най-големите компании, производители на музикални инструменти конкретно на кларинет и са поканени да бъдат официални техни лица. Тоест, презентират инструмента на съответната компания. Това е изключително признание“, каза ректорът на НМА проф. Сава Димитров.

Той благодари за подкрепата, която оказва за това конкурсът да стане видим не само за любителите на кларинетното изкуство, но и за много по-широка публика, от която идва само положителен отзвук. „Защото, повярвайте ми, на тази сцена се състезават високоталантливи, много интелигентни и добри млади професионални кларинетисти“, допълни проф. Димитров.

„Желанието ни е конкурсът наистина да се установи в ясен период на всеки две години. Затова е много важно да усещаме подкрепата на институциите, които застанаха зад този конкурс, да имаме гаранцията за това, че ще можем да разгърнем онази част от административния капацитет, която е необходима, за да можем да привлечем повече по-качествени специалисти, да имаме устойчивост и гаранция за спокойствие за работа. Имаме ли тази устойчивост, ще привлечем още както участници в конкурса, така и други наши колеги професионалисти от най-висока категория“, каза още ректорът на НМА.

за своите впечатления от конкурса говорят всички членове на журито.

„Удивително е да слушаш тези млади студенти, които идват от целия свят и свирят на толкова високо ниво. Затрудняват ни да вземем решение, защото има толкова много необикновени таланти във всяка категория. Така че за нас е радост да слушаме толкова много млади изпълнители“, каза Габор Варга (Унгария).

Според Аркадиуш Адамски (Полша), младите кларинетисти имат нужда от опит и преживяване, а конкурсът е един много голям опит, много важен урок да разбереш кой си, как свириш, развиваш ли се, или не, как трябва да свириш, как да се подготвиш, как да докажеш своите качества и умения и да бъдеш по-добър.  Това е най-важното нещо в нашия живот като музиканти, обобщава музикантът.

Емил Вишенеску (Румъния) казва: „Много се радвам, че съм част от това жури. Приемам го като голяма отговорност и, гледайки към бъдещето, се опитваме да помогнем на младото поколение музиканти, които присъстват тук, за да се развият като личности и всеки да намери своята собствена пътека, своя собствен начин в професионална си кариера“.

„Бях изненадан от броя на кандидатите и от тяхното много добро ниво. Мисля, че този конкурс ще бъде много успешен“, коментира Юан Юан (Китай). Не е лесно да се организира такова състезание, затова организационният комитет е свършил много добра работа във всяко едно отношение, смята той. Юан Юан изрази надежда, че китайски музиканти ще дойдат в бъдеще на софийския конкурс.

Според Джуро Пете (Сърбия), участниците в кларинетния конкурс в София имат шанс да подобрят своите познания, имат възможност да се срещнат един с друг и да споделят своя опит. Ние трябва да покажем на кандидатите кое е добро за тях и кое е лошо за тях, допълва музикантът. 

Все повече жени свирят на кларинет и стават професионални изпълнители, но все още не са толкова много, разказва Мария Павлович (Хърватия/Белгия). „Когато бях студентка в Хърватия, аз бях единствената жена и съм много щастлива, че кларинетистките стават все повече и повече. Не мога да кажа, че това е мъжки инструмент, просто в момента има повече мъже кларинетисти“, каза още тя.

ГАБОР ВАРГА (УНГАРИЯ): УДИВИТЕЛНО Е ДА СЛУШАШ МЛАДИ МУЗИКАНТИ

Това е първото ми посещение в София и България, и за мен е чест да бъда в това жури с моите световнопризнати колеги в този невероятен конкурс. 

Това е фантастично събитие. Това е първото издание на този конкурс на живо, защото предишният път беше онлайн. Всичко върви гладко, и организаторите, начело със Сава Димитров, са свършили фантастична работа. Всичко е много професионално и добре организирано, и ние сме много щастливи да сме тук. За едно жури е много важно да се работи в екип и това е удивително, защото ние не сме просто колеги, а между нас се завърза някакво приятелство през последните няколко дни. Затова работим много добре. И което е най-важното – състезанието е абсолютно справедливо. Удивително е да слушаш тези млади студенти, които идват от целия свят и свирят на толкова високо ниво. Затрудняват ни да вземем решение, защото има толкова много необикновени таланти във всяка категория. Така че за нас е радост да слушаме толкова много млади изпълнители. 

Изненадата за мен е, че има толкова много изумителни изпълнители. Класическата музика също се променя от време на време, така че може да се говори за тенденции в нея. Интересно е да видиш как една личност се развива в рамките на две години. Не е тайна, че ние наблюдаваме тези млади хора и някои от тях виждаме всяка година, при всеки конкурс и по този начин следим тяхното развитие и виждаме как узряват от млади кларинетисти към млади творци. Сигурен съм, че през следващите две години ще срещнем много от тези хора, които участват в настоящия конкурс, защото те ще бъдат международни солови изпълнители.

МАРИЯ ПАВЛОВИЧ (ХЪРВАТИЯ/БЕЛГИЯ): ВСЕ ПОВЕЧЕ ЖЕНИ СВИРЯТ НА КЛАРИНЕТ

Мога да кажа само добри думи за този конкурс. Чувствам се много добре тук, почти като у дома си, защото аз съм хърватка, независимо, че живея в Белгия. Така че, идвайки в София, в сърцето на Балканите, се чувствам като у дома си. Организацията на този конкурс е фантастична и наистина професионална. Мястото, където се провежда конкурсът, също е много хубаво. Кандидатите са на много високо ниво. Радвам се, че мога да срещна тук толкова много талантливи участници от целия свят. Те минаха през онлайн тур, а след това и на живо. И мисля, че това е много добра система. Като жури сме много добър екип и нямаме никакви проблеми по време на гласуването. Мисля, че всичко върви много гладко и лесно. 

Все повече жени свирят на кларинет и стават професионални изпълнители, но все още не са толкова много. Когато бях студентка в Хърватия, аз бях единствената жена и съм много щастлива, че кларинетистките стават все повече и повече. Не мога да кажа, че това е мъжки инструмент, просто в момента има повече мъже кларинетисти. Факт е, че в този конкурс има малко жени. Ние, също така, даваме специална награда в категория „Д“ на жена. При първоначалното отсяване на кандидатите ние ги слушаме, без да виждаме кой свири. Ние оценяваме това, което чуваме, качеството. Така че нямам представа колко жени са участвали в първия кръг от конкурса.

АРКАДИУШ АДАМСКИ (ПОЛША): МЛАДИТЕ МУЗИКАНТИ ИМАТ НУЖДА ОТ ОПИТ И ПРЕЖИВЯВАНЕ

Аз съм първи кларинетист в симфоничния оркестър в националното радио на Катовице. Също така съм професор в Музикалната академия на Катовице, преподавам и във Варшава. Този конкурс е един от най-важните кларинетни конкурси, специално в този регион. Защото има много големи конкурси по света, и особено в Западна Европа, но ние имаме нужда да подобрим нивото на свирене на кларинет в този регион. Ето защо организирането на този конкурс е много добра идея. Както знаем, първото издание беше онлайн, заради ковид. Второто е комбинирано – онлайн и на живо, което също е много добра идея. Но най-добрата идея е да се свири на живо. Младите музиканти имат нужда да се състезават, защото това е на живо, както и в другите сфери на живота - ние имаме нужда да се състезаваме един с друг. Нивото на този конкурс е доста високо. Има доста възрастови групи и всяка от тях е на много добро ниво. Младите кларинетисти имат нужда от опит и преживяване, а конкурсът е един много голям опит, много важен урок да разбереш кой си, как свириш, развиваш ли се, или не, как трябва да свириш, как да се подготвиш, как да докажеш своите качества и умения и да бъдеш по-добър.  Това е най-важното нещо в нашия живот като музиканти. 

Мога да кажа, че нямаше голяма разлика между представянето на музикантите онлайн и на живо. Ние слушахме записите, без да виждаме музикантите, само аудио, анонимно. Моите оценки бяха еднакви в първия и във втория тур, с много малко изключения.

ЕМИЛ ВИШЕНЕСКУ (РУМЪНИЯ): ТОВА СЪСТЕЗАНИЕ Е АБСОЛЮТНО НЕОБХОДИМО ЗА МЛАДИТЕ МУЗИКАНТИ

Аз съм соло кларинетист в Националния филхармоничен оркестър на Румъния „Джордже Енеску“ в Букурещ и също преподавам кларинет в националния университет на Букурещ от 25 години. Много се радвам, че съм част от това жури. За мен е чест. Приемам го като голяма отговорност и, гледайки към бъдещето, се опитваме да помогнем на младото поколение музиканти, които присъстват тук, за да се развият като личности и всеки да намери своята собствена пътека, своя собствен начин в професионална си кариера. Това е много важно. Аз съм тук с цялата си любов, за да им помогна. Затова мога да кажа, че това състезание е абсолютно необходимо за младите музиканти. То е задължително, дори да не е много приятно, защото все пак е състезание. Бела Барток казва, че състезанието не е за хора, а за коне. И той е прав за себе си, но състезанието означава огън, огън на сцената. Означава да се бориш със себе си, с липсата на интерес, със своите слабости, със своите пропуски. Затова, много е важно по този начин да си като желязото в огъня – то става по-здраво, по-гъвкаво, благородно заради огъня. Така че това младо поколение трябва да бъде на сцената по време на конкурси, защото това му помага. 

ЮАН ЮАН (КИТАЙ): НАДЯВАМ СЕ ПОВЕЧЕ КИТАЙСКИ МУЗИКАНТИ ДА ДОЙДАТ В БЪДЕЩЕ В СОФИЯ

За първи път съм тук и за мен е чест да бъда в журито на този конкурс. Имам много приятели от други конкурси. Бях изненадан от броя на кандидатите и от тяхното много добро ниво. Мисля, че този конкурс ще бъде много успешен. Не е лесно да се организира такова състезание, затова организационният комитет е свършил много добра работа във всяко едно отношение. Надявам се повече китайски музиканти да дойдат в бъдеще, още следващия път. Кларинетът е популярен в Китай. Имаме доста студенти. Аз самият организирам фестивал. Преподавам в консерватория в Пекин и вече за трета поредна година организирам този фестивал. Каня изпълнители от цял свят да изнесат концерти и да правят майсторски класове. 

За мен е вълнуващо да срещна нови кларинетисти от Европа.

Аз съм за първи път в България, но преди да дойда, се поинтересувах за Сава Димитров и историята на кларинета в България. Надявам се в бъдеще да направим много ползотворни връзки и приятелства. 

ДЖУРО ПЕТЕ (СЪРБИЯ): ТРЯБВА ДА ПОКАЖЕМ НА КАНДИДАТИТЕ КОЕ Е ДОБРО И КОЕ Е ЛОШО ЗА ТЯХ

Аз съм професор по кларинет и преподавател в Нови Сад, работя в музикално училище. Тези няколко дни в София чухме много млади, но много талантливи музиканти-кларинетисти. Те имат шанс да подобрят своите познания, имат възможност да се срещнат един с друг и да споделят своя опит. Мисля, че нивото на конкурса е много високо. Ние трябва да покажем на кандидатите кое е добро за тях и кое е лошо за тях. Те получават инструкции за бъдещето, получават информация за свиренето, как да си подобрят знанията, за да станат още по-добри в бъдещето.

САВА ДИМИТРОВ: СМЯТАМ, ЧЕ ВЕЧЕ СЕ ДОБЛИЖАВАМЕ ДО СВЕТОВНАТА ПРАКТИКА

Много е важно да се разбере посоката, в която сме мислили и как сме събирали колегите-членове на журито. Няколко са факторите, които повлияха на решението ни. Първо, всички те са преподаватели, тоест, академичната част на конкурса – онази част, която е много важна – обобщеното мнение на тези хора за изпълнението на един кандидат. Всичките те са познати като изключителни преподаватели в техните държави и в техните университети. Те са водещите специалисти, в повечето случаи, и в кларинетното майсторство, което владеят. Те са солисти, те са камерни музиканти, те са разпознаваеми по големите сцени на света като изключителни професионалисти. Освен работата им в оркестри, като камерни музиканти, като солисти и като хора, които правят майсторски класове, те са признати от най-големите компании, производители на музикални инструменти конкретно на кларинет и са поканени да бъдат официални техни лица. Тоест, презентират инструмента на съответната компания. Това е изключително признание. В този смисъл поканата към тях не е случайна.

Трябва да изкажа благодарност, че приеха да бъдат жури на конкурса и с техния професионализъм да гарантират качеството на избора и съответно да бъдат гарант пред участниците за безпристрастността, обективността и реалното оценяване на кандидатите. Минаха през доста дълъг период на оценяване. Тяхната работа продължи повече от три месеца. Тоест те живяха с конкурса не само тези няколко дни в София, а изживяха целия процес на оценяване в първия етап на конкурса. Няма нито един случайно допуснат до следващия етап участник. 

Първият конкурс, който беше изцяло в онлайн среда, беше признат от специалистите като най-добре проведен по този начин. Използвахме това, което бяхме създали, като основа. Смятам, че това е един добър начин на първоначален подбор. В момента други конкурси като нашия, например, този в Гент или Женева, или конкурса „Нилсен“, са възприели същата практика. Има един преелиминационен тур, който е изцяло онлайн.

Благодаря на Министерството на образованието и науката, Министерството на културата и Столичната община. Без тяхната финансова подкрепа конкурс от подобен мащаб не може да бъде проведен. Те помогнаха изключително много за това конкурсът да усеща финансова стабилност зад гърба си и да можем да се разгърнем в чисто творческата и конкурсната работа. 

Благодаря на БНТ, БНР и на вас, , за подкрепата, която ни оказахте за това конкурсът да стане видим не само за любителите на кларинетното изкуство, но и за една много по-широка публика, от която ние получаваме само положителен отзвук. Защото – повярвайте ми – на тази сцена се състезават високоталантливи, много интелигентни и добри млади професионални кларинетисти. Надявам се, оттук нататък техният път да бъде предначертан точно както е предначертан пътят на студентите в другите висши училища, които не са свързани с изкуството, и да получат отсега покани за работа. Това се случва много често в конкурсите, особено в по-големите категории, когато дадени оркестри виждат селекцията на едно жури и канят участник в самия конкурс да започне работа в някой от оркестрите. Смятам, че вече се доближаваме до тази световна практика. 

Желанието ни е конкурсът наистина да се установи в ясен период на всеки две години. Затова е много важно да усещаме подкрепата на институциите, които застанаха зад този конкурс, да имаме гаранцията за това, че ще можем да разгърнем онази част от административния капацитет, която е необходима, за да можем да привлечем повече по-качествени специалисти, да имаме устойчивост и гаранция за спокойствие за работа. Имаме ли тази устойчивост, ще привлечем още както участници в конкурса, така и други наши колеги професионалисти от най-висока категория.

Благодаря на екипа, който остана зад конкурса. Това са млади хора, бивши студенти на академията. Имахме и няколко паметни колеги, които присъстваха на концерта на откриването. Те са измежду първите студенти на моя дядо – проф. Сава Димитров. Благодарим, че дойдоха на този концерт и отнесоха към мен обичта, която са отнасяли към моя дядо и към моя баща - с изключителна топлина и отношение, като към някой, който наистина им припомня за важните моменти от живота им. 

Атанас Колев е един от първите ученици на моя дядо, дългогодишен първи кларинетист на БНР. Той буквално със сълзи на очи дойде да ме прегърне. Той е на 87 години. Аз почувствах онзи момент - и това е нещо лично, на съкровеност, която не можеш да получиш всеки път. Той се радваше, че някой му напомня за неговия професор. Може би това са едни от нещата, които са много важни от емоционална гледна точка. Иначе аз се радвам, че конкурсът протича в една наистина приятелска атмосфера.

Имате ли мнение по темата?
Световни кларинетисти оценяват млади таланти в София
Статията е включена
и за нашите абонати.
.
Станете част от общността на "Libreto", като се включите с коментар по темата и обменяте идеи с други читатели.
Добавете коментар
Име:
(макс. 25 букви)
Въведете сумата от сбора (с число)
11 + 4 =
Коментар
Публикуването на коментари е възможно само на кирилица. Не се толерират рекламни и спам коментари, както и такива с обидно, нецензурно, заплашително или нямащо отношение към статията съдържание. Публикуваните такива ще бъдат премахнати.
Коментари към статията (0)
Мненията, изразени в коментарите, не представляват тези на "Libreto". Ако забележите коментар, който смятате за неподходящ, може да го сигнализирате на нашите редактори, като използвате връзките за докладване на злоупотреба.
Още от Калейдоскоп
Калейдоскоп
rubrika1 - 01.02.2023 - 5548 прочитания
Живописни платна и рисунки с туш, въглен и молив показва в самостоятелна изложба плевенски ...
Калейдоскоп
rubrika1 - 01.02.2023 - 2348 прочитания
Бионсе обяви, че дългоочакваното й турне по представянето на албума "Renaissance" ще започ ...
Калейдоскоп
rubrika1 - 01.02.2023 - 4806 прочитания
Продължението на Батман с участието на британския актьор Робърт Патинсън ще тръгне по кина ...
Калейдоскоп
rubrika1 - 01.02.2023 - 3285 прочитания
Превърналата се в традиционна от четири години групова изложба-базар се открива днес в Дру ...
Калейдоскоп
rubrika1 - 01.02.2023 - 3546 прочитания
Актьорите Уил Смит и Мартин Лорънс потвърдиха официално, че се завръщат за четвъртия филм ...
.
Още от днес
Под прожектора - 01.02.2023 / 15:09
Четиридесет и осмото издание на  Международния фестивал "Зимни музикални вечери - проф. Иван Спасов", орг ...
  От Виолета Караянева
Калейдоскоп - 01.02.2023 / 15:33
Актьорите Уил Смит и Мартин Лорънс потвърдиха официално, че се завръщат за четвъртия филм от поредицата "Лоши ...
  От Костадин Новаков
Калейдоскоп - 01.02.2023 / 16:57
Превърналата се в традиционна от четири години групова изложба-базар се открива днес в Дружеството на бургаски ...
  От Костадин Новаков
Тонът на времето - 01.02.2023 / 18:33
На нов роял "Бьозендорфер" пианистът Симеон Гошев ще изпълни Концерт за пиано и оркестър №1 от Бетховен тази н ...
  От Костадин Новаков
Калейдоскоп - 01.02.2023 / 18:54
Бионсе обяви, че дългоочакваното й турне по представянето на албума "Renaissance" ще започне през май от Швеци ...
  От Костадин Новаков
Libreto е достъпен на всяко мобилно устройство
Всяко събитие, Всеки поглед,
Всеки ден!
Не изполваме т.н. интернет бисквитки ! Не събираме никаква информация за Вас под каквато и да е форма. Не прилагаме проследяващи технологии включително и от външни приложения или фирми (например Гугъл, Фейсбук и др.). Не прилагаме маркетингови или други наблюдаващи системи. Libreto е безопасен за Вашето устройство !
. . .
Интернет бисквитки
Поверителност / Лични даннни
Отговорност за съдържанието
Общност - правила
Libreto във Фейсбук
Архив
Общи условия
Интелектуална собственост
Използване
. "Libreto" е издание за новини, документалистика и информация за културни събития
Libreto © 2023. Всички права запазени.